Lezing ‘Word de held in je eigen verhaal’ in Amersfoort door Priscilla van Lierop

Priscilla van Lierop geeft op woensdagavond 5 april in de Mannenzaal in Amersfoort een toelichting op de 12 fases van de Reis van de Held, te weten: proloog, oproep, weerstand, mentor, selectie, ster van de dag, aarding, omslag, dolk, terug naar het licht, dood en wederopstanding, elixer. Persoonlijke ontwikkeling laat zich goed beschrijven als een reis door een onbekend landschap. Gelukkig worden we op onze reis bijgestaan door mentoren en persoonlijke talenten.

De Reis van de Held wordt door Joseph Campbell beschreven in De held met de duizend gezichten.

De heldenreis laat zien dat alle gebeurtenissen in iedere fase van het verhaal de hoofdpersoon een specifieke richting opsturen. Niets is voor niets. De ontmoetingen, de oproepen, de aansporingen, de wendingen sturen de held voorwaarts. Onverwachte gebeurtenissen zorgen voor complicaties, gevaar en strijd; maar de crisis brengt precies de oplossing voort. Aan het einde is de held opgewassen tegen de bijzondere taak die hij of zij moet vervullen en is hij weer een stukje dichter bij zichzelf gekomen.

Crisissituaties spelen zich altijd af binnen de fases omslag, dolk, terug naar het licht en dood en wederopstanding.

Aan de hand van verschillende metaforen – zoals de rups die weerstand heeft tegen het zich terugtrekken, toch uiteindelijk de cocon ingaat en volledig verdwijnt (moes) tot hij opnieuw tot leven komt – laat Priscilla zien dat we allemaal door de Reis van de Held – en crises – heen gaan. De wijze waarop is altijd goed. We gaan hoe dan ook door de crisis heen. Je kunt geen fases overslaan in je reis, dan zul je altijd terugvallen naar het punt waarop je bent afgehaakt.

Vanuit haar bedrijf Vogelvrij verzorgt Priscilla al 15 jaar bedrijfstrainingen op het gebied van omgaan met agressie en ongewenst gedrag. Daarnaast begeleidt zij als consultant directieteams, medewerkers op de werkvloer en iedereen daartussenin tijdens reorganisaties en cultuurveranderingen binnen organisaties.Priscilla geeft lezingen door het hele land.

In vervolg op deze lezing is het mogelijk om op vrijdag 12 mei een verdiepende training over dit onderwerp te volgen (uiteraard geen verplichting). Priscilla neemt hierin De Reis van de Held onder de loep en licht deze toe middels het aanreiken van theorie en praktijkgerichte oefeningen. Meer informatie en tickets

Woensdag 5 april 2017

20.00 uur – 22.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur

€ 20,-

Mannenzaal, Westsingel 47, Amersfoort

Tickets: http://www.altijdblijvenleren.nl/event/lezing-reis-van-de-held-verhaal/

Over Altijd Blijven Leren

Informatieve website voor nieuwsgierige mensen, met een fysieke programmering van lezingen en trainingen in Amersfoort.